10 stegs-guide för att designa din story

Att storytelling kräver dramaturgi är välkänt. Men dramaturgi är ofta ett ord det slängs med hit och dit i olika sammanhang. Därför tar jag nu tillfället i akt att bryta ner den klassiska västerländska strukturen för berättelser, som du hittar i nästan alla böcker, hollywoodfilmer, nyhetsreportage, scenframträdanden eller tidningsartiklar: The hero’s journey.

Vi är programmerade att förstå denna struktur, vilket gör att all information som presenteras så tolkar vi på det sätt som dess upphovsmakare tänkt sig, och reagerar därför känslomässigt på det sätt som är meningen.

(För andra narrativa strukturer från olika delar av världen, satta i kontext - lyssna på Angela Oguntala från The Conference 2016)

What’s your story?

Hero’s Journey består egentligen av tre delar som kan förenklas OCH, MEN, DÄRFÖR, eller BÖRJAN, MITTEN, SLUT.

Det låter ju inte så svårt. Men hur gör vi för att designa en berättelse för att rida på vågen av vår publiks programmering? Följer du det här får du strukturen/designen. Sen behöver du göra om det till ett tal, en film, en text eller vad som nu är slutmålet.

Nu går vi igenom det. Steg för steg.

OCH - AKT 1

Backstory
Svara på var har vi varit, var är vi nu och vart ska vi? (Tänk på att “vart ska vi” ska stämma överens med slutet)

Vem är hjälten?
Alla stories behöver en hjälte. Ibland är det flera personer som tillsammans är hjälten. Ibland ett djur, eller en robot. Beskriv karaktären. (Det är bra om hjälten är en s.k reluctant hero, det vill säga har hamnat i situationen ovilligt pga yttre omständigheter)

Vad är på spel?
Vad är det hjälten vill uppnå? Vad händer om hen misslyckas? (Det här måste vara viktigt nog för att fortsätta, no matter what)

Äventyret hägrar
Vad händer - antingen i hjältens huvud eller triggat externt som vänder världen uppochner, som tvingar hjälten att börja agera?

MEN - AKT 2

Skurkar, dimma och fallgropar
Vem är antagonisten (en hjälte är inte en hjälte utan en motpol) och vad är hindren som hjälten måste överkomma för att nå målet? (Interna demoner är väldigt elaka och läskiga, och därför väldigt tacksamma)

In kommer mentorn
Vem är sidekicken som guidar hjälten till att växa in i sin roll och ta ansvaret att komma vidare? (Tänk Yoda i Star Wars) Vem finns där som stöd under resan? (Gör du företagskommunikation så är det otroligt viktigt att det här är företaget, och att kunden är hjälten. Och inte tvärtom)

Presentera karaktärens personlighetsdrag. Gärna med arketypiska drag om det underlättar..

Den okända resan
Hur utvecklas deras gemensamma resa? Är de ens på samma fysiska plats? Hur kommer de över hindren? (Det blir oftast värre innan det blir bättre)
Här är det fritt fram att ösa på med detaljer. Gory & Glory.

DÄRFÖR - AKT 3

Vinst i sikte!
Hur överkommer hjälten motgångar och uppnår framgången? Hur definieras framgång? Upplever hjälten (som kanske var en reluctant hero) det som framgång i huvudet, eller finns det en underton av bitterhet för något?

Sensmoralen
Vad är lärdomen och sanningen som bevisats genom storyn? Hur kan den kopplas och förankras i åskådarnas värderingar så vi skapar lojalitet?

Fortsättning följer
Hur ser uppföljaren ut? Nästa avsnitt? Slutar vi på en cliffhanger eller med öppet respektive stängt slut? Vinn med publiken till nästa storycykel.

Nu kör vi

När du svarat på alla dessa frågor har du en struktur som är redo att utveckla till ett manus och idé för produktion. När den här informationen väl är samlad på det här sättet spelar det ingen roll vad slutprodukten ska bli, du kan plocka komponenterna härifrån och veta att slutprodukten kommer vara strukturerad på ett sätt som mottagaren är programmerad att förstå.

Om du behöver en (något ambitiös) referens till hur det här är gjort - spana in plotten till Sagan om ringen.

Lycka till!

ThoughtsRobin Danehav