Konsten att filma content: ”Magin sker inte vid inspelningen”

 Inspelning i maj 2018

Inspelning i maj 2018

JOBBA DIGITALT. Robin Danehav, partner på storytellingbyrån Spocks Family, om konsten att göra en filminspelning för content.

(Detta är en artikel som publicerad på Beaconomist 26/9/2018)

 Robin Danehav

Robin Danehav

Det viktigaste att ha med sig är tanken att ”magin inte sker på filminspelningen”, förklarar Robin Danehav. Den är ett resultat av all planering som är gjorts inför, och blir aldrig bättre än sin förproduktion.

– Väl på plats handlar det om att ha ett team som, oavsett storlek innehåller människor som är beredda att hjälpa varandra att lösa de problem som alltid uppstår, även om det inte är deras primära arbetsuppgift. Organisatoriskt på plats får det aldrig finnas mer än en person som tar konstnärliga beslut, och det får inte vara samma person som tar praktiska beslut, för då spricker både tidsschema och budget direkt.

Nyckelfaktorerna till en framgångsrik filminspelning beror på vad definitionen av framgång är.

– Vill du ha de absolut mest fantastiska bilderna så handlar det tråkigt nog enbart om budgeten. Vill du vara vansinnigt aktuell så handlar det om att göra rätt sak på väldigt kort tid.

Robin Danehav förklarar att Spocks hellre lägger definitionen på vilken effekt det som spelas in har för kundens affär.

– Produktionen är vad den är, och måste självklart vara bra. Det viktiga är däremot att storyn tillför ett värde för kunden, oavsett om det handlar om att hitta rätt kandidater för rekrytering, sälj av produkter eller varumärkesbyggande.

Förarbetet till en filminspelning följer vissa tydliga steg. Robin Danehav berättar om hur processen ser ut på Spocks:

– Först behöver all input samlas: Vad är kärnan? Vad är temat? Vem är målgruppen? Vad är syftet? Vad ska förändras i tittarnas huvud? Hur kommer filmen att kommuniceras? När det finns på plats behöver dramaturgin definieras, oftast i form av en klassisk men förenklad filmdramaturgi – Intro, presentation, fördjupning, twist, resolution, payoff.

Han fortsätter:

– Därefter tar vi fram hur uttrycket ska te sig – hur ska filmen se ut, vilket format ska det bli? Först här ska vi ta ställning till om det är en dokumentär, ett reportage, en konstfilm, drama eller något annat vi ska göra.

När det är gjort bestämmer teamet detaljer i innehåll som till exempel vad som ska sägas, höras eller visas.

– Som manus, karaktärer, musik, ljud, text, bild, animation och annat.

– När kunden signat av på detta börjar produktionen utifrån all denna data. Produktionsplan, bokning av locations, människor, teknik och team.

behindthescenes-1.jpg

Robin Danehav berättar att ingen inspelning är en annan lik. Men det börjar ofta med en obekväm tid på en obekväm plats om det ska spelas in på allmän plats.

– Gärna klockan 4 på morgonen, eller 22.30 på kvällen. Eller så är det en studioinspelning, vilket gör att det är väldigt bekvämt. Sen brukar 30 procent av filmen spelas in på 70 procent av tiden, varefter det blir en hetsig diskussion mellan regissör som vill ha mer tid och producenten som vill hålla budget. Hårda prioriteringar görs för att hinna färdigt med dagens bilder på minimalt med övertid.

Vilka personer och kompetenser som krävs är ”otroligt olika” beroende på vad leveransen är, förklarar Robin Danehav.

– För ett reportage krävs en fotograf och en people person som kan få intervjuobjekt att prata.

På större inspelningar, fortfarande inom content-kategorin, kan det vara 50 personer eller fler, där alla har specialroller för att kravs är högre. Eller så kan det vara allt där emellan.

– Väldigt mycket går att klara av med tre personer, där en har koll på innehållet, en har koll på bild och en har koll på produktionsplanering och logistik.

Utrustningsmässigt skiljer det sig också åt med allt från en smartphone och ett par böcker som stativ, till att hyra en lastbil full av utrustning.

– Det du och eller ditt team kan hantera bra ger det bästa resultatet du kan få. Det finns igen anledning att hyra en kranbil som kan ta superstabila bilder i 150 km/h om du inte vet hur du ska hantera den. Eller hur den supportrar din story. Tyvärr är det ofta alldeles för stort fokus på tekniken istället för effekten innehållet ska ha.

Finns det några andra immateriella saker som får filminspelningen att flyga?
– Ett bra team där alla drar åt samma håll och har kul tillsammans och kan ge tuff kärlek till varandra. Det pushar alltid resultatet i rätt riktning.

Vill ni ha kunden på plats under inspelning?
– Det beror helt på vad kunden har för roll i projektet. Vid till exempel intervjuer är det ofta bra att ha kunden med då denne ofta är expert inom sitt område. Ibland kan det dock störa intervjuobjektet med för många människor i rummet. Vi jobbar väldigt nära tillsammans med våra kunder i förarbetet med många signoff-punkter. Det gör att kunden aldrig blir överraskad när vi visar första versionen. Ibland vill en eller flera kunder vara med på location av ren nyfikenhet, och det är alltid bara kul.

Hur lång tid tar en inspelning för er vanligtvis?
– Dubbelt så lång tid som vi tror från början. Men det måste göras på den tid som är avsatt.

Vad kostar en sån inspelning?
– Dubbelt så mycket som vi tror från början. Men den måste göras på avtalad budget.

 It’s a wrap :)

It’s a wrap :)

Vilka vanliga utmaningar stöter ni på?
– Alla inspelningar har sina utmaningar, eftersom det är människor och stora team det handlar om. Men som i alla sådana situationer så är det kommunikationen och förberedelser som är de största utmaningarna. Om en kamera går sönder, vilket har hänt, så går det alltid att lösa.

Vad brukar gå fel?
– Allt från att det är snöstorm när det ska fejkas sommarbilder, till att människor inte levererar det som önskas framför kameran.

Hur mycket redigering sker på plats redan under filminspelningen?
– Oftast ingenting alls fysiskt, däremot i regissörens huvud.

Hur lyder en framgångsrik strategi för en filminspelning?
– Planering, genomförande av planering, uppföljning vad som behövs planeras bättre nästa gång.

Fem snabba tips för en bra filminspelning
* Ha kul.
* Var förberedd.
* Kommunicera en tydlig målbild.
* Våga lita på de förändringar som görs på plats.
* Våga låta människor göra det de är bra på.

ThoughtsRobin Danehav