Potejto potato. Same same but different. Känsla vs fakta.

compare.jpg

Med en veckas mellanrum har de här två filmerna släppts (26/9 och 4/10). Den ena kommer från SOS Alarm Sverige, och den andra kommer från Hifi-klubben.

Den ena har i skrivande stund 2 891 visningar på Youtube, den andra har 3 325 352 visningar på Youtube. Den som har mest släpptes i och för sig först. Men det är inte tiden som är faktorn.

Den mer visade har garanterat en betydligt större budget än den andra, men det är inte heller det som är faktorn.

I övrigt är de nämligen ganska lika när vi bryter ner det: En person som rör sig genom en syntetisk miljö/scenografi samtidigt som de håller ögonkontakt med tittaren, berättar en berättelse och interagerar med andra människor och objekt.

Men. Sen kommer det som skiljer dem åt:

Den ena arbetar med känslor.

Den andra med fakta.

Gissa vilken som är den som har mest tittare? Är det svårare att ta till sig budskapet i den bara för att de inte pratar allting exakt i detalj? Gissningsvis inte.

Den ena har ett djup, berör ämnen som är aktuella i samhället och knyter an till dig som tittare. Den andra berättar om verksamhetens verksamhet, så som den är, platt och inifrån och ut. Utan att knyta till aktuella ämnen i samhället (något den avsändaren kanske mer förväntas göra än den andra?).

Djupet, de parallella upplevelserna för tittaren och anspelande på känslor är absolut nödvändigt för att engagera.

Applåder till skaparna av HiFi-klubbens film. Spockshatten av.

We live in a time where no one listens. But remember, listening is a gift. It can turn everything upside down. Improve your listening at www.hifiklubben.com
Häng med in i vår vardag! Med den här filmen vill vi visa hur vi jobbar för att skapa ett tryggare Sverige för alla. På SOS Alarm uppskattar vi alla våra medarbetare som gör ett kanonjobb och bidrar på olika sätt varje dag.
ThoughtsRobin Danehav